Μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις σε περιθάλποντες και ασθενείς με άνοια (4)

Στην ανασκόπηση παρουσιάζονται διάφορες μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις για τη φροντίδα ασθενών με άνοια καθώς και των φροντιστών τους.
Παραθέτω μέρος του κειμένου που αναφέρεται στις Εναλλακτικές Θεραπείες καθώς και μερικά σημεία με πληροφορίες και συμβουλές που θεωρώ χρήσιμες για το ευρύ κοινό αλλά σας προτείνω να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο. Είναι πηγή χρήσιμων πληροφοριών για να αυξήσουμε την κατανόησή μας τόσο στο θέμα της νόσου όσο και στον τρόπο προσέγγισης των διαφόρων παρεμβάσεων.

Η ανάρτηση αυτή αποτελεί το Τέταρτο Μέρος του “Αφιερώματος στο Αλτσχάιμερ*

[Μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις σε περιθάλποντες και ασθενείς με άνοια]

Μ. ΤΣΟΛΑΚΗ, Γ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Γ’ Νευρολογική Κλινική Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
 
Πηγή: Εγκέφαλος. Αρχεία Νευρολογίας και Ψυχιατρικής.

Ολόκληρο το κείμενο μπορείτε να το βρείτε εδώ
(http://www.encephalos.gr/full/39-3-04g.htm)

[…Εναλλακτικές θεραπείες
Οι συμπληρωματικές θεραπείες δεν αντιμετωπίζουν την αιτία της νόσου ή δεν καθυστερούν την εξέλιξή της, αλλά αποτελούν ισχυρά οφέλη για τους ανθρώπους με άνοια και τους περιθάλποντεςΣτους ανθρώπους με άνοια μπορούν να προσφέρουν επανεπιβεβαίωση μέσω της αφής και εξατομίκευση της φροντίδας και μπορεί να βοηθήσουν απαλύνοντας την ευερεθιστότητα, την ανησυχία και τις διαταραχές του ύπνου. Στους περιθάλποντες τέτοιες θεραπείες προσφέρουν τρόπους μείωσης του άγχους και χαλάρωση. Ρεφλεξολογία, Διατροφική θεραπεία, Θεραπεία με βότανα, Μασάζ, Ομοιοπαθητική, Βελονισμός, Αρωματοθεραπεία, χρησιμοποιήθηκαν για να βοηθήσουν τους ανθρώπους με άνοια και τους περιθάλποντες τους.]

Παραθέτω και τα παρακάτω αποσπάσματα με συμβουλές και στρατηγικές που αφορούν τους ασθενείς αλλά και τους φροντιστές ασθενών.

[…Ανησυχία και επιθετικότητα: Υπάρχουν κάποιες προτεινόμενες στρατηγικές που είναι ευρέως αποδεκτές;

  1. Έγκαιρη παρέμβαση, πριν η ήπια ανησυχία εξελιχθεί σε κρίση.
  2. Κρατείστε τον ασθενή μακριά από προκλητικές καταστάσεις.
  3. Χρησιμοποιείστε καθησυχαστική και ήρεμη φωνή.
  4. Προσεγγίστε με ένα αργό και ήρεμο τρόπο από μπροστά.
  5. Χρησιμοποιείστε συνετά το άγγιγμα.
  6. Χρησιμοποιείστε στάσεις μη απειλητικές.
  7. Τραβήξτε την προσοχή του σε κάτι ευχάριστο.
  8. Αποφύγετε την φιλονικία και προσπαθήστε για λογικό, φυσικό περιορισμό.
    Για παράδειγμα: Εάν ένα άτομο με άνοια δεν αναγνωρίζει την εικόνα του στον καθρέφτη και αντιδρά επιθετικά, πολλοί περιθάλποντες γυρνούν τους καθρέφτες προς τον τοίχο]

[…Για τους Φροντιστές

Υπάρχουν πολλές μελέτες περί των ψυχολογικών προσεγγίσεων των περιθαλπόντων που αντιμετωπίζουν άγχος. Μερικές συμβουλές διαχείρισης του άγχους είναι:

  1. Φρόντισε τον εαυτό σου. Η δική σου ευεξία είναι εξαιρετικά σημαντική. Μην παραμελείς την υγεία σου ή τα συναισθήματά σου.
  2. Προσπάθησε να μην είσαι πολύ κατηγορηματικός ή θυμωμένος. Το να είσαι κατηγορηματικός ή θυμωμένος σχεδόν πάντοτε καταλήγει σε αισθήματα δυσαρέσκειας, αυξάνει τα επίπεδα του άγχους και δεν πετυχαίνει τίποτα δημιουργικό. Προσπάθησε να εστιάζεις σε θετικά γεγονότα. Δίνε στο άτομο που φροντίζεις έπαινο για την επιτυχία παρά κριτική για την αποτυχία.
  3. Κράτα τις προσμονές σου ρεαλιστικές. Προσπάθησε να υιοθετήσεις μια λογική προσέγγιση περί του πόσο τα άτομα που φροντίζεις μπορούν να κάνουν μόνα τους. Μην αναλαμβάνεις πράγματα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν έχθρα σ’ αυτούς και «υπερφόρτωση» σε σένα. Το άτομο μπορεί να είναι ικανό να ολοκληρώσει μια εργασία όταν αυτή διασπάται σε τμήματα.
  4. Δημιούργησε χώρο για τον εαυτό σου. Μην προσπαθείς να είσαι διαρκώς με το άτομο που φροντίζεις για να το προσέχεις. Δώσε στον εαυτό σου κάποιες στιγμές απόσταση, ακόμη και αν είσαι απλά σε άλλο δωμάτιο. Παραχώρησε στον εαυτό σου ελεύθερο χρόνο, κάθισε και χαλάρωσε ή διάβασε ένα βιβλίο καλύτερα από το να τρέχεις τριγύρω και να κάνεις αγγαρείες.
  5. Ζήτα βοήθεια στη φροντίδα. Θα πρέπει από καιρό σε καιρό να κάνεις διάλειμμα από τη φροντίδα, ακόμη και αν είναι απλά για δυο ώρες. Μπορείς να ζητήσεις βοήθεια από την οικογένεια, τους φίλους και τους γείτονες ή από την κοινωνική υπηρεσία και τους εθελοντικούς οργανισμούς. Αν σου προσφέρεται βοήθεια εκμεταλλεύσου την.
  6. Συζήτησε με άλλους ανθρώπους. Το να φροντίζεις κάποιον με άνοια μπορεί να γίνει μια μοναχική εμπειρία. Είναι σημαντικό να εξοικονομείς χρόνο ώστε να συζητάς με άλλους. Μερικοί άνθρωποι ωφελούνται από τις συζητήσεις με άλλους περιθάλποντες σε μια υποστηρικτική ομάδα.
  7. Κατέβα στο επίπεδο του ασθενούς. Στάσου στο πλάι του, πρόσφερέ του την παλάμη του χεριού σου προς τα πάνω και ανοιχτή, αποκάλεσέ τον με το όνομά του, κράτα βλεμματική επαφή, χρησιμοποίησε λίγες λέξεις, πρόσφερε συμπαγείς επιλογές, πρόφερέ το μια φορά και μέτρα ως το 10, χρησιμοποίησε την επιβράβευση – «ναι», «σωστά» – χαμογέλα με το στόμα και τα μάτια, μείνε χαλαρός, υποστήριξε και σταθεροποίησε τις κινήσεις.]

[…Αξιολόγηση των δυσκολιών στη φροντίδα
Έχει βρεθεί ότι και οι άνδρες και οι γυναίκες περιθάλποντες θλίβονται. Σε συγκρίσεις αντιπροσωπευτικών δειγμάτων, οι γυναίκες περιθάλποντες έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα, απ’ ότι οι άρρενες, να αναφέρουν καταθλιπτικά συμπτώματα ή συγκίνηση και πάσχουν περισσότερο από κατάθλιψη ως αποτέλεσμα των γεγονότων της ζωής44.

Ευρήματα από πρόσφατες έρευνες σημειώνουν ότι οι εμπειρίες των περιθαλπόντων στους πολλαπλούς ρόλους μπορούν και να μειώσουν, αλλά και να αυξήσουν την γνωστική τους υγεία45.

Οι παρεμβάσεις στους περιθάλποντες πρέπει να συνεχίζονται ακόμη και μετά το θάνατο του ανοϊκού ασθενούς. Μερικές μελέτες υποστηρίζουν ότι η κατάθλιψη του περιθάλποντα υφίσταται μέχρι δύο χρόνια μετά την απώλεια]

Τελειώνοντας την παράθεση αποσπασμάτων του άρθρου θα προσθέσω με έντονη γραφή την τελευταία φράση των συγγραφέων.

Το άτομο με άνοια συνεχίζει να είναι ένα άτομο με αξία και αξιοπρέπεια και τούτο είναι πολύ σημαντικό να το θυμόμαστε.

Αφιέρωμα στο Αλτσχάϊμερ:
Μέρος Πρώτο: «Αλτσχάιμερ. Η νόσος που βιώνουν οι υγιείς»
Μέρος Δεύτερο: «Ρεφλεξολογία και Άνοια-κλινική μελέτη»
Μέρος Τρίτο: «Μάλαξη Πέλματος και Διαταραχές Συμπεριφοράς ασθενών με Άνοια«

Advertisements
This entry was posted in Άρθρα, Μελέτες and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Μοιραστείτε τη σκέψη σας

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s